Masjid Zahir, Destinasi Religi Sekaligus Ikon Negeri Kedah

Rabu 17 Juni 2020 20:43 WIB
https: img.okezone.com content 2020 06 17 615 2231881 masjid-zahir-destinasi-religi-sekaligus-ikon-negeri-kedah-ZprEPoDKPG.jpg Masjid Zahir Kedah Malaysia (Foto Instagram @farahoney_kkm)

MASJID Zahir di Kota Alor Star, Kedah, Malaysia salah satu objek wisata religi di Negeri Jiran. Dibangun pada 1912, masjid ini memiliki arsitektur unik dan khas dengan gaya campuran Melayu, India dan Timur Tengah, sehingga masuk dalam jajaran 30 masjid terindah di dunia.

Masjid Zahir memiliki 261 tiang penopang yang menopang masjid. Masjid ini digagas oleh penguasa Kedah kala itu, Tunku Mahmud Ibni Almarhum Sultan Tajuddin Mukarram Shah.

Masjid yang menjadi ikon Negeri Kedan ini sering dikunjungi wisatawan baik dari dalam maupun luar negeri.

Tak jauh dari Masjid Zahir, ada bangunan bersejarah di antaranya Balai Nobat, Balai Besar, Galeri Sultan Abdul Halim, Balai Seni Negeri, Rumah Merdeka, Pekan Rabu, dan Menara Alor Setar.

Untuk ke Masjid Zahir bisa ditempuh dari Kuala Lumpur naik North South Expressway (Plus) menuju ke Kedah, kemudian lanjut ke Jalan Alor Setar Selatan, lalu keluar ke Alor Setar yang berjarak 4 kilometer dari pintu keluar.

Bila dengan kereta, pilihlah kereta api Tanah Melayu Berhad, yang melayani perjalanan dari Kuala Lumpur ke Alor Setar di Kedah.

(sal)

Bagikan Artikel Ini

Cari Berita Lain Di Sini